-
Dopen wat mondig is;
-
Spreken dat bondig is.
-
Vrij in 't christelijk geloven;
-
Daden gaan woorden te boven.
Doopsgezinde
Gemeente Beemster- Oosthuizen
GESCHIEDENIS
VAN ONZE GEMEENTE
Ontstaan:
- Wanneer
onze Doopsgezinde Gemeente precies is gesticht kan niet
meer opgemaakt worden uit de
- uit
de teruggevonden aantekeningen en geschriften. Wel dat de
(houten) kerk of Vergaderplaets in
- Oosthuizen
stond en dat de Gemeente tot de Vriesche Doopsgezinden
behoorde. In de deurpost is
- het
jaar 1650 uitgehouwen. Aan de namen van de eerste
vermaners of predikers is het jaar 1747 te
- koppelen.
Zo rond 1770 nam het aantal leden sterk toe. De meesten
van hen woonden in de Beemster.
- Voor
de plannen om te komen tot de bouw van een nieuwe,
stenen, kerk, maar dan wel in de polder,
- kwamen
dan ook steeds meer voorstanders.
Nieuwbouw:
- Maar,
er was onvoldoende geld. Leden kregen de mogelijkheid in
te tekenen en hun bijdrag-
- en
aan de kerkdeur te voldoen. Die opbrengst, samen met de
verkoop van het oude gebouw,
- was
echter nog steeds niet voldoende. Afhangende van het land
wat leden bezaten, werd een
- jaarlijkse
bijdrage gevraagd. Geen land betekende een bijdrage naar
daadkracht. Ook werd
- een
lijfrente en de Klinkbuul (collectezak) ingesteld. Tot de
dag van vandaag gaat de Klinkbuul
- nog
steeds rond. De jaarlijkse bijdrage, het kerkgeld, is nu
trouwens een vast bedrag en
- voor
alle leden gelijk.
De
Vermaning:
- Het
nieuwe gebouw werd een schuilschuur. In 1785 werden
doopsgezinden weliswaar geduld,
- maar
niet als kerkgenootschap gezien. Een toren ontbreekt
derhalve. De indeling van de Ver-
- maning
is volgens de oudste tradities: de stoelen in het midden
voor de vrouwen (zusters) en de
- banken
als beschermende haag eromheen voor de mannen (broeders).
- De
banken aan weerszijde van de preekstoel waren bestemd
voor de Kerkenraad. Die zit nu
- echter
op de eerste rij van de stoelen, waarachter de leden
gezamelijk plaats kunnen nemen
- om de
dienst bij te wonen. Het woonhuis aan de voorzijde van de
kerk, oorspronkelijk bestemd
- als
pastorie, werd uiteindelijk de kosterswoning. Aan het
kerkplein liggen de vroegere paar-
- destal
en diaconiewoning, met elkaar een geheel in herkenbare
doperse eenvoud. Het plein
- met
zijn markante bebouwing is aangemerkt als beeldbepalend
dorpsgezicht en het kerkgebouw
- staat
op de lijst van beschermde monumenten.
Orgel:
- Aanvankelijk
werden de liederen gezongen onder leiding van een
voorzanger. Met de install-
- atie
van het Flaes-orgel in 1887 kwam daar niet direct een
einde aan. De kerkgangers bleven
- liever
met hun vertrouwde voorganger meezingen. Dat heeft nog zo
n 40 jaar geduurd.
- Twee
personen zijn er overigens voor nodig om het historische
orgel te bedienen:
- Een
van hen pompt lucht met de zwengel, waardoor de ander het
kan bespelen.
Gezwengeld
wordt aan de linkerkant, bespeeld aan de rechterkant. RECHTER
FOTO'S: De zwengel van 2 zijden bekeken.
FOTO'S
ONDER: links het toetsenbord en rechts de registers.
HOME
VERDER