-
Dopen
wat mondig is;
-
Spreken dat bondig is.
-
Vrij in 't christelijk geloven;
-
Daden gaan woorden te boven.
Doopsgezinde
Gemeente Beemster- Oosthuizen
GESCHIEDENIS
DOOPSGEZINDEN
Van begin tot in de toekomst!
Menno Simons
(1496-1561):
- Van katholiek pastoor
in zijn Friesche geboortedorp Witmarsum werd hij
rondtrekkend leidsman van de
- toen zwaarvervolgde
wederdopers. Hij leidde de doperse beweging op de weg van
ware navolging van
- christus door af te
zien van geweld en van het dragen van wapens, door niet
te zweren en een sober,
- betrouwbaar en vooral
dienstbaar leven te leiden. Zijn geestelijke erfgenamen
noemden zich naar hem
- Mennonieten of
Mennisten. In Nederland gaven de vrijzinnigen echter de
voorkeur aan de naam Doops-
- gezinden.
Menno Simons
Dopers:
- De eerste echte
effecten van de hervormingsbeweging bereikten ons land
rond het jaar 1530. Al geruime
- tijd was er een
aantal stromingen actief. Soms waren ze heel radicaal en
gewelddadig, zodanig dat zij
- het verkondigen van
hun visie moesten bekopen met hun leven. Radicaal of
niet, allen werden vogelvrij
- verklaard. Alleen al
in de Nederlanden stierven er tussen 1531 en 1597 meer
dan 2000 van hen de martel-
- dood. Voor Menno
Simons, vanaf 1533 pastoor in zijn geboorteplaats waren
de jaren van twijfel toen al
- gaande. Hoewel zijn
ideeen anders waren dan de gebruikelijke standpunten in
de katholieke kerk kwam
- het nog niet tot een
breuk.
Twijfel:
- Onthoofdingen en
terechtstellingen van geloofsgenoten deden bij Menno
Simons de twijfels steeds verder
- doen toenemen. Hoewel
hij niets moest hebben van alle gewelddaden, voelde hij
zich er wel degelijk ge-
- Hoewel hij niets
moest hebben van alle gewelddaden, voelde hij zich er wel
degelijk verant-
- woordelijk voor. In
de loop van 1535 nam hij het besluit om met al de
krachten, die hem ter beschikking zouden
- staan de rechten
grond der waerheyd bloot te leggen.
In zijn preken begon hij daarom op te roepen tot echt
- berouw, zonde en
goddeloosheid te veroordelen en Christus' opvattingen
over doop en avondmaal te
- verkondigen. Maar het
duurde nog tot het begin 1536 voordat Menno Simons echt
kleur bekende. In dat jaar
- legde hij zijn ambt
neer om zich te begeven onder Christus
Drukkend Kruis.
Onderdak:
- De leidsman dook
onder en oefende zich met Lesen ende
Schrijven in der stilheydt in des
Heeren Woord.
- Hij sloot zich
definitief aan bij de wederdopers en liet zich overhalen
een leidende positie in te nemen.
- In 1537 werd hij in
Groningen oudste of bisschop. Omdat ook op zijn hoofd een
prijs was gezet, was Menno
- Simons gedwongen een
zwervend bestaan te leiden. Dopend, avondmaal vierend,
onderwijzend, adviserend,
- en bemiddelend trok
hij door de Noordelijke Nederlanden en Noord Duitsland.
Uiteindelijk vonden Menno
- Simons en een aantal
van zijn volgelingen onderdak in Sleeswijk-Holstein. Bij
Oldeslo bracht hij de laatste
- 7 jaar van zijn leven
door. Daar had hij een drukkerij, waar oude geschriften
herdrukt werden en nieuwe
- verschenen. Hij
produceerde voornamelijk verweerschriften, die, omdat ze
verboden lectuur waren, als kleine
- en gemakkelijk weg te
moffelen boekjes werden uitgegeven.
Geloofsopvattingen:
- In 1539 zette Menno
Simons in zijn geschrift Dat
Fundament des Christelycken leers
de doperse geloofsop-
- vattingen op een rij:
De bijbel als fundament van leer en leven, de
gelovigendoop op volwassen leeftijd
- na een persoonlijke
belijdenis, het avondmaal als gedachtenismaal en noodzaak
tot zelfonderzoek, af-
- wijzing van de eed,
van de wapendracht en van de betrokkenheid bij (kapitale)
vonnissen, weigering van
- overheidsambten, een
Gemeente als Gemeenschap van Heiligen in eenheid, vrede
en een sobere levenswijze.
HOME
VERDER